Υγεία, Διατροφή & Πολιτισμός

Σύντομη Περιγραφή – Αναγκαιότητα

 

Ο κύριος στόχος της υποδομής είναι η συλλογή μεγάλου όγκου δεδομένων μη στοχευμένων αναλύσεων γονιδιωματικής, πρωτεωμικής και μεταβολωμικής, τα οποία θα προέλθουν από ευρέως φάσματος και προέλευσης δείγματα (βιολογικά, τροφίμων και ποτών, υπο-, και παραπροϊόντων καθώς και αποβλήτων αλλά και λοιπών οργανικών υλικών). Τα δεδομένα αυτά θα αποθηκεύονται αφενός στην υποδομή νεφοϋπολογιστικής και τεχνητής νοημοσύνης, θα χαρακτηρίζονται και θα τροφοδοτούν διαδοχικούς κύκλους επεξεργασίας και ανάλυσης. Από την ανάλυση αυτή θα προκύψουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες που θα καλύψουν σημαντικές ανάγκες στα πεδία της Διατροφής, της Υγείας, του Περιβάλλοντος – Κυκλικής Οικονομίας και του Πολιτισμού, τόσο στη βασική, όσο και την εφαρμοσμένη έρευνα για τις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ). Οι τομείς αυτοί αποτελούν προτεραιότητα της έξυπνης εξειδίκευσης και συσχετίζονται με μεγάλο αριθμό ΜΜΕ της περιφέρειας Αττικής (διαγνωστικά κέντρα, βιομηχανίες-βιοτεχνίες τροφίμων, οινοποιεία, φαρμακευτικές εταιρείες, χαρτοποιίες, εταιρείες συσκευασιών και εκτυπώσεων κ.ο.κ).

Η υποδομή έχει σχεδιαστεί ώστε να εξυπηρετήσει, ήδη χρηματοδοτούμενες, αλλά και νέες δράσεις, στα προαναφερθέντα πεδία, όπως η ανάπτυξη νέων (βιο)δεικτών έγκαιρης διάγνωσης ασθενειών, η ανίχνευση της αυθεντικότητας τροφίμων και ποτών, ο σχεδιασμός καινοτόμων τροφίμων και συμπληρωμάτων διατροφής, η αξιολόγηση παλαιο- και αρχαιοδιατροφής κ.α. Σημαντικό συστατικό της συγκεκριμένης μελέτης περίπτωσης είναι η ανάλυση των -omics δεδομένων, χρησιμοποιώντας μεθόδους τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης, καθώς και αλγορίθμους αιχμής οι οποίοι απαιτούν ιδιαίτερα υψηλή υπολογιστική ισχύ. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην υποστήριξη νεοφυών επιχειρήσεων στο ευρύτερο οικοσύστημα της βιοτεχνολογίας (υγεία, αγροδιατροφή, φάρμακα, περιβάλλον) μέσα από την πρόσβαση στην υποδομή CHEFONICS και κατ’ επέκταση την υποδομή νεφοϋπολογιστικής και τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και την υποστήριξή τους (συμβουλευτικά/mentoring) από εξειδικευμένο ερευνητικό προσωπικό.

Αναμενόμενα αποτελέσματα προς αξιοποίηση από ΜΜΕ

 

Τα νέα προϊόντα και υπηρεσίες σχεδιάζονται με κριτήριο τη δυνατότητα ανάπτυξης ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων για τις ΜΜΕ και διασύνδεσής τους με άλλα υφιστάμενα ή νέα παραγωγικά συμπλέγματα. Οι ΜΜΕ σχεδιάζεται να μπορούν να χρησιμοποιήσουν άμεσα τα αποτελέσματα που έχουν προκύψει από την ανάλυση των δεδομένων ή να παρέχουν νέα δεδομένα για ανάλυση λαμβάνοντας τα αποτελέσματα σε σχεδόν πραγματικό χρόνο. Κάθε ένα από τα σενάρια χρήσης της υποδομής παράγει πλήθος αξιοποιήσιμων αποτελεσμάτων βιομηχανικής έρευνας και πειραματικής ανάπτυξης, που αποτελούν δυνητικά καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες για τις ΜΜΕ. Στα αναμενόμενα αποτελέσματα προς αξιοποίηση συγκαταλέγονται:

 

Στον Τομέα της Υγείας

 

  • Μεγάλου όγκου χαρακτηρισμένα και επισημασμένα πρωτογενή δεδομένα από αναλύσεις βιολογικών δειγμάτων
  • Νέοι αλγόριθμοι επεξεργασίας ιατρικών δεδομένων μεγάλου όγκου
  • Δημιουργία ευφυών μοντέλων μάθησης σε προβλήματα σήμανσης και ανίχνευσης γονιδίων σε αλυσίδες DNA, στην πρόβλεψη του καρκίνου ή άλλων ασθενειών βασιζόμενοι στη γονιδιακή έκφραση στο RNA
  • Νέα δεδομένα για βιοδείκτες πρόγνωσης ή /και έγκαιρης διάγνωσης ασθενειών, μέσω επεξεργασίας των ανωτέρω δεδομένων από τις επιστημονικές ομάδες του ΠΑΔΑ
  • Εξειδικευμένες αναλύσεις σε βιολογικά δείγματα

Στον Τομέα της Διατροφής και των Τροφίμων

 

  • Στατιστικά μοντέλα διαστρωμάτωσης πληθυσμού για εξατομικευμένες διατροφικές παρεμβάσεις
  • Στατιστικά μοντέλα ελέγχου της αυθεντικότητας οίνων με πιλοτική δράση τους ΠΓΕ Αττικής (Τοπικοί Αττικοί Οίνοι)
  • Παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών για τη βελτιστοποίηση των προϊόντων οίνου με βάση επιλεγμένες ζύμες και χαρακτηριστικά ζύμωσης
  • Παροχή υπηρεσιών προς ΜΜΕ για το σχεδιασμό και πιλοτική ανάπτυξη νέων προϊόντων τροφίμων με διατροφικούς ισχυρισμούς ή / και ισχυρισμούς υγείας

Στον Τομέα της Πολιτιστικής Κληρονομιάς

 

  • Αποτελέσματα που σχετίζονται με την παλαιοδιατροφή και αρχαιοδιατροφή αποτελούν εξαιρετικά πολύτιμες πληροφορίες που δύνανται να αξιοποιηθούν από εταιρείες δημιουργίας εκπαιδευτικού υλικού και λογισμικού, καθώς και ΜΜΕ που δραστηριοποιούνται στη γαστρονομία και εστίαση

Στον Τομέα του Τουρισμού (Γαστρονομικού & Οινικού)

 

  • Συνεργασία με ΜΜΕ για εκπαιδευτικές δράσεις και δράσεις θεματικού τουρισμού για τη γνωριμία με παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα (και προϊόντα μεσογειακής διατροφής) από την αρχαιότητα έως σήμερα.